Mips-systemet är designat för att ge extra säkerhet för hjälmar vid olyckshändelser. För vissa stötar kan systemet minska skadliga rotationsrörelser som annars skulle kunna överföras till användarens huvud.
Mips-systemet är för alla som använder hjälm. Oavsett om du åker på två hjul, i backen eller arbetar i konstruktion, kan systemet ge extra säkerhet till din hjälm.
Först, Mips ambition är att finnas inom varje sport, yrke eller aktivitet där funktionen kan göra skillnad. Systemet finns tillgängligt i nio av de tio stora cykel- och snöskoterhjälmar. Därmed finns även inom motorcykel, ridsport, ishockey, klättring, barnhjälmar, samt LEAF och bygghjälmar.
Om du skulle råka ut för en olycka och träffa huvudet är Mips-systemet i din hjälm utformat för att minska rotationsrörelsen för vissa stötar som annars kan överföras till ditt huvud.
Roterande rörelser är en vanlig orsak till hjärnskakning och svårare hjärnskada vid sneda slag mot huvudet. Med det i åtanke, säkerhetssystemet består av ett lågfriktionslager som är monterat inuti hjälmen. I en krasch är lågfriktionsskiktet utformat för att röra sig något inuti hjälmen samt hjälpa omdirigera krafter bort från huvudet. Detta är avsett att bidra till att minska risken för hjärnskador.
I de flesta fall när du faller medan du rör dig och slår i huvudet, faller du inte i en rak linje. Snarare faller du i en vinkel, liknande hur en tennisboll kommer i kontakt med marken efter att ha blivit träffad med ett racket. När ditt huvud träffar något i en vinkel utsätter det ditt huvud för roterande rörelser, vilket studier har visat kan vara farligare än linjära stötar.
Mips-systemet i din hjälm fungerar som ett extra lager som rör sig något när det påverkas och är designat för att minska mängden kraft från rotationsrörelsen bort från huvudet.
Vissa testmetoder för hjälm idag återspeglar mer exakt olyckor i verkligheten och tar hänsyn till rotationsrörelser, men de flesta metoderna för hjälmtestning har förblivit relativt oförändrade i decennier. Men tack vare de senaste vetenskapliga framstegen och förespråkande för hjärnskada, inkluderar fler och fler testmetoder för hjälm tester för roterande rörelser. Slutligen, Mips tror att teststandarderna kommer att förändras och att alla tester kommer att omfatta rotationsrörelsetestning inom 3–4 år.
Mips-testprotokoll är anpassade till vanliga metoder för att testa standarder för att mäta rotationsaccelerationer och hastighet som genereras av rotationsrörelse. Oberoende testinstitut som Virginia Tech, FIM, Folksam och ECE använder många av dessa metoder. Utöver Mips interna tester (mer än 50 000 tester har utförts på det globala testcentret i Stockholm), finns det tredjepartstestinstitut som har testat tekniken och resultaten har varit positiva. Till exempel, i början av 2021, testade det oberoende testinstitutet vid Virginia Tech över 100 hjälmar och fann att 42 av cirka 50 hjälmar som hade fått fem stjärnor (Virginia Techs högsta säkerhetsbetyg) var hjälmar med Mips-systemet.
Leta efter den gula pricken på baksidan av hjälmen. På många hjälmar kan du se ett extra lager inuti den. På andra hjälmar är lagret integrerat i komfortstoppningen och är därför kanske inte lika synligt. Produktförpackningen för hjälmen bör bekräfta inkluderingen av ett Mips-system.
Alla hjälmar utrustade med ett Mips-system är certifierade för den region där de säljs.
Mer information om mängden sålda hjälmar, uppfinnaren av tekniken och mycket mer finns på Mips webbsida.