Den är lättare att köra, kräver mindre underhåll, kan köras utan att störa grannar och har bättre prestanda än traditionella bensindrivna motorcyklar.
"VARG är den mest mångsidiga och avancerade motocrosscykeln på planeten"
"the new norm in motorcycle battery technology"
"Stark Future built the lightest motocross frame in the world"
"A silent motocross bike you can ride anywhere"
» Stark VARG har den mest potenta effekt-till-vikt-motorn av någon serieproducerad motocrosscyklar. Utvecklad och tillverkad i Europa, körs vår kolfiberlindande elmotor med 360 V nominell spänning samt levererar 80 hk och 9 hk per kilo. Den levererar också otroliga 275 Nm vridmoment på utgående axel och 938 Nm på bakhjulet. Den är designad och optimerad för mer än 95 % effektivitet över större delen av effektområdet och drar nytta av ett vattenkylt aluminiumhölje som fungerar som en strukturell del av chassit. Invertern är också integrerad i motorns hölje för att minska massan och förenkla kylprocessen.
» Stark VARGs batteri på 6 kWh har tillräckligt med kapacitet för att matcha en full tank med bensin på en 450cc. Det kommer bekvämt att tillåta upp till 6 timmars lättare körning eller fullborda en fullt "moto" med MXGP-intensitet och laddas upp helt på mellan 1-2 timmar beroende på laddare och uttag.
» Med hjälp av en patentsökt lättvikts honeycomb-struktur i magnesium, kopplar det toppmoderna "Flying V"-konceptet varje cell direkt till höljet, vilket ger effektiv kylning och ett unikt effekt-till-vikt-förhållande i motocrossvärlden.
» Under utvecklingen har det noggrant testat och analyserat de bästa motocrosscyklarna som finns i dag. Denna metodik gav möjlighet att skapa ett chassi med en idealisk vertikal, lateral och torsions-flexibilitet för att möjliggöra en förutsägbar, stabil och bekväm körning. Stark VARG har en låg och optimerad tyngdpunkt mycket nära förarens underbensposition. Genom att ha tyngdpunkten närmare dig kommer den faktiska vikten att kännas mycket lättare.
» Den optimerade viktfördelningen ger smidighet och en fjäderlätt körkänsla. Idéer och erfarenheter från Stark's ingenjörer och konstruktörer samt bidrag från den respekterade motorcykelkonstruktören Tony Foale gjorde det möjligt för teamet att ta fram den ultralätta konstruktionen i kromolystålrör. Med bibehållande av de bästa flex- och hållfasthetsegenskaperna har Stark VARG världens lättaste motocrossram: mindre än 6 kg på vågen.
» Att säga "farväl" till komponenter som kylare framtill och avgasrör gör att ergonomin hos Stark VARG kan mejslas till perfektion. VARG är designad och konstruerad för att göra den lättkörd och ge dig den bästa kontrollen, vilket gör att du kan köra längre, med mindre ansträngning.
» Stark definierar dess formspråk som "Performance, human art". Prestandaaspekten hänvisar till den ärliga designen med synbart optimerad ingenjörskonst. Human art, ambitionen är att skapa en naturlig, organisk muskulös form som definierar "muscle, tension and flow". Önskan var inte bara att göra VARG snabb, utan också vacker.
» Den unika instrumenteringen på Stark VARG är en stöttålig och vattentät Android-telefon, "Stark VARG-telefonen". När telefonen är låst på plats laddas den och kommunicerar trådlöst för att enbart fungera som motorcykelns instrumentering. När telefonen tas bort från motorcykeln med en enkel knapptryckning är det en fullt fungerande smartphone.
» Genom Stark VARG APP erbjuder vi dig 100 % anpassningsbara köregenskaper. Via appen kan du justera effektkurva, motorbroms och virtuell svänghjulseffekt, samt traction control. Du kan konfigurera mer än 100 olika körprogram och välja att ha fem av dem aktivt tillgängliga på din motorcykel samtidigt, att ändra körprogram gör du enkelt med en knapptryckning på styret. Konfigurera dina körlägen för att motorcykeln ska prestera som en 125cc 2-taktare, 450cc 4-taktare eller något däremellan, alternativt kan du välja körlägen som passar olika underlag.
» CNC-frästa hjulnav i 6082 T6-aluminium för extra styrka och låg vikt. Ekrarna har tagits fram i stål av högsta kvalitet. Fälgbanor i 7050 T6-aluminium av flygplanskvalitet kompletterar paketet.
» RK MXU UW-ring Gold 520-kedjan är extremt stark, smal, lätt och har den högsta draghållfastheten på marknaden. Ett populärt val för lag i både MXGP och FIM Hard Enduro mästerskapen. Samma UW-ringslösning används också i Moto3™-kategorin av MotoGP™, konstruktionen ger 5% mindre friktion jämfört med en icke-ringkedja och därför längre körsträcka och bättre prestanda. Optimerade gummiringar minskar kedjans vibrationer och eliminerar friktion.
» Det bakre drevet är bearbetat av tysk 7075 T6 aluminium med den högsta slitstyrkan i detta produktsegment.
» Det främre drevet är smidd av härdat stål för liknande livslängd.
» 7075 T6 aluminiumstyre med 28,6 mm diameter, levereras med mjuka gummihandtag.
» Stark VARG:s laddare ingår i motorcykelns pris. Den levereras med en stickpropp som passar i ditt vanliga eluttag. För vissa marknader inkluderar vi en adapter. Den levererar 3,3 kW laddningseffekt och laddar motorcykelns batteri fullt på mindre än 2 timmar.
» STARKs chassi-ingenjörer har använt sin mångåriga erfarenhet från motocross- och motorcykelindustrin för att skapa en revolutionerande sving som har både bakaxel och kedjejusteringssystem integrerat.
» Svingarmen har ett integrerat kedjejusteringssystem, för exakt och precis justering av kedjan, där man med hjälp av en sexkantnyckel snabbt och enkelt kan vrida samma antal klick på varje sida och därmed få ett perfekt justerat hjul med optimal kedjespänning.
» Svingarmen har dessutom en mycket snyggare, integrerad bakaxel som undviker en utstickande 15 mm mutter och bult, som potentiellt kan fastna i hjulspår och inverka på din körupplevelse och kontrollen av motorcykeln.
» Revolutionerande lätt hasplåt med lågdensitets-skum för hög stötdämpning. Hasplåten fungerar som en sköld för drivlinan samtidigt som den hjälper till att skydda föraren.
» Om du skulle slå i undersidan på motorcykel minskar det stötdämpande skummet drastiskt påverkan på förarens vrister jämfört med en traditionell ram, eftersom skummet absorberar stöten medan den traditionella ramen förblir styv.
» Den patentsökta "flytande" hasplåten möjliggör också stora viktbesparingar genom att eliminera behovet av underliggande ram.
» MXGP världsmästerskaps-vinnande däck: Pirelli Scorpion MX32. Med 110/90-19 på bakhjulet och 80/100-21 på framhjulet.
» Fotpinnarna som gjutits och bearbetats är av ett speciellt rostfritt stål: ett rostfritt material som har 40 % högre hållfasthet än titan eller kromolystål. Detta har gjort det möjligt för oss att tillverka en fotpinne som är lättare än de titan fotpinnar som för närvarande används på marknaden och i tävlingar, samtidigt som de är 20 % starkare än marknadens OEM-referenser. Fotpinnens design är ett bra exempel på hur vi utmanar branschen och förbättrar körupplevelsen.
För att hitta ännu mer information om Stark Varg, eller är ute efter fler bilder, videos och liknande, besök gärna Stark Varg websidan här.
Δ